Diabetes Ketenzorg

Diabetes

Diabetes mellitus (ook wel diabetes genoemd) is een aandoening, waardoor er teveel glucose (suiker) in het bloed zit. Deze aandoening wordt wel suikerziekte genoemd. De hoogte van de suikerspiegel wordt o.a. geregeld door het hormoon insuline uit de alvleesklier (pancreas).

Al u diabetes heeft, dan is er in u lichaam te weinig aanmaak van insuline.

Bij type 1 diabetes wordt er helemaal geen insuline gemaakt. Er is al sprake van diabetes op jonge leeftijd.

Bij type 2 diabetes wordt er te weinig insuline gemaakt of zijn de lichaamscellen ongevoelig geworden voor insuline. Vaak is er sprake van overgewicht. Het gevolg is dat de cellen niet voldoende in staat zijn de benodigde hoeveelheid glucose de cel in te krijgen. Daardoor blijft er te veel glucose in het bloed. Dit kan klachten veroorzaken als vermoeidheid, dorst, veel plassen, jeuk, infecties en wazig zien. Op den duur ontstaan er problemen met uw ogen, nieren, zenuwstelsel, hart en bloedvaten

Zorgprogramma

Het is belangrijk, dat u goed wordt begeleid bij uw chronische ziekte. In overleg met u en de andere betrokken zorgverleners stellen de huisarts en de praktijkondersteuner een zorgprogramma voor u op. In dit zorgprogramma staat duidelijk omschreven, met welke zorgverleners u te maken heeft en welke zorg verleend wordt.

De huisarts en praktijkondersteuner overleggen regelmatig met andere zorgverleners, zodat de zorg goed op elkaar wordt afgestemd.

Voor meer informatie over Diabetes en het zorgprogramma:

www.fealmelo.nl

Spoed?

Bel: 0546 - 86 91 05
of: 0546 - 86 17 52 - optie 1
of: 112

Herhaalrecepten?

Bel: 0546 – 86 17 52
U kunt 24 uur per dag herhaalrecepten inspreken.

Klik hier om via MijnGezondheid.net herhaalrecepten aan te vragen.