Griepvaccinatie

Griepvaccinatie 2023

De jaarlijkse griepvaccinatie is bedoeld voor mensen, die extra risico lopen om ernstig ziek te worden door de griep. Zij kunnen bijvoorbeeld een ernstig longontsteking krijgen. Als u tot een risicogroep behoort, adviseert de Gezondheidsraad om elk jaar de griepprik te halen en wordt die gratis door de huisarts verstrekt.

Locatie en tijd 2023

We houden de 1e griepprikochtend op ZATERDAG 14 OKTOBER a.s. in Gezondheidscentrum de Klokkenbelt. Iedereen, die voor de gratis vaccinatie in aanmerking komt, krijgt vanaf vrijdag 29 september een uitnodiging thuis gestuurd.

Op DONDERDAG 2 NOVEMBER houden we nog een 2e griepprikmiddag in de Gezondheidscentrum de Klokkenbelt tussen 15.30u en 16.30u. Wilt u telefonisch doorgeven aan de assistente, dat u wilt komen? Bij voorbaat dank!

Risicogroepen

• Iedereen van 60 jaar en ouder
  • Mensen met een hartziekte
  • Mensen met een chronische longziekte (COPD, astma met chronische inhalatiemedicijnen)
  • Mensen met suikerziekte
  • Mensen met een nierziekte
  • Mensen met een verlaagde weerstand door een ziekte of medische behandeling (bijvoorbeeld mensen met kanker, die een chemokuur krijgen, of uitbehandelde kanker).
  • Extra dit jaar: obesitas BMI>40, zwangeren vanaf 22 weken en patienten met langdurige COVID-klachten. U kunt zich melden bij de doktersassistente voor een griepvaccin. Zij zal uw naam en geboortedatum noteren en in november krijgt u een uitnodiging toegestuurd!

Niet in een risicogroep?

Zit u niet in een risicogroep en wilt u graag een griepprik? Dan betaalt u zowel de griepprik als het vaccineren. Sommige aanvullende verzekeringen vergoeden deze kosten (gedeeltelijk).

Zinvol?

Uit een groot alomvattend literatuuronderzoek uit 2012 is gebleken, dat er alleen bewijs is voor werking van de griepprik als u COPD of lymfklierkanker heeft. Het voorkomt verergering van de ziekte bij COPD of opnames in het ziekenhuis bij deze vorm van kanker. Voor de overige risicogroepen is er geen sluitend bewijs voor het vóórkomen van griep.

Er is en wordt helaas nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de zin of onzin van het geven van een griepprik bij de overige risicogroepen.

Verdere boeken:

• Griep. Dick Bijl. 2020
  • Vaccinaties, waarheid, leugens en controverse. Peter Gotzsche, 2020

DE KEUZE IS AAN U!

Spoed?

Bel: 0546 - 86 91 05
of: 0546 - 86 17 52 - optie 1
of: 112

Herhaalrecepten?

Bel: 0546 – 86 17 52
U kunt 24 uur per dag herhaalrecepten inspreken.

Klik hier om via MijnGezondheid.net herhaalrecepten aan te vragen.