Gezonde Voeding

Gezonde voeding 2018 (=koolhydraatarm of -beperkt!)

  1. Drink voldoende vocht (1.5-2.0 liter per dag; water, groene thee, versgeperst vruchtensap. koffie maximaal 3 kopjes/dag, alcohol mannen maximaal 2 standaard glazen/dag, vrouwen max 1 glas/dag
  2. Eet elke dag groente (flinke portie 250gr) en fruit (2-3 stuks)
  3. Minder zetmeel (minder aardappelen, pasta en rijst bij warme maaltijd; meer groente, peulvruchten of paddenstoelen; vervang 1 broodmaaltijd door havermoutpap, -kwark of -yoghurt met vruchtjes. minder brood bij andere broodmaaltijd.
  4. Vermijd suikers (snoep, koek, gebak, frisdrank, vruchtensap uit pak)
  5. Minder zout (maximaal 6 gram per dag. Let op: geen zout toevoegen aan eten, geen kant en klaar maaltijden of sauzen, geen magnetron maaltijden, zoute chips of pinda’s. Pas op met drop, sterremix- en zoethout-thee = bloeddrukverhogend).
  6. Meer gezonde vetten (olijfolie, vette vis minimaal 2x/week)
  7. Minder transvetten (koek, gebak, chips, gefrituurde snacks)
  8. Minder dierlijke eiwitten (minder roodvlees; meer kippen- of kalkoenvlees en vis)
  9. Meer plantaardige eiwitten (meer noten (walnoten, hazelnoten, cashewnoten), echter max handjevol/dag, meer bonen etc)
  10. Gezonde tussendoortjes (fruit (-smothie), handvol nootjes, tomaatjes, groentesoep, rauwkost, kwark, olijven, augurken, rijstwafel, blokje pure chocolade, etc)
  11. Geen margarine (wel roomboter, grasboter, ongezouten, dun smeren)
  12. Geen lightproducten (=aspartaam; evt pure Stevia (natuurlijke zoetstof)
  13. Geen smaakversterkers (=E621, gistextract, natriummonoglutamaat)
  14. Meer pure chocolade (minimaal 70% cacao, maximaal 10gr/dag)

Spoed?

Bel: 0546 - 86 91 05
of: 0546 - 86 17 52 - optie 1
of: 112

Herhaalrecepten?

Bel: 0546 – 86 17 52
U kunt 24 uur per dag herhaalrecepten inspreken.

Klik hier om via MijnGezondheid.net herhaalrecepten aan te vragen.